Legjobb pénzügyi megoldások



Webáruház

MENÜ
Bemutatkozás
Mire jó a pézügyi tanácsadó ?
Tevékenység-Online játék
Öngondoskodás
Magyar mentalitás...
A spórolás a fejben dől el
Nyugdíj
***Ajánlatkérés***
Nyugdíj pillérek
Valóság! Milliók nyomorban?
Mibe kerül egy gyermek?
Születéstől az Egyetemig...
Örökölni, Illetékek nélkül?
Sajtófigyelő
Mi is az Unit-Linked
Casinó-e a tőzsde?
Befektetés
Jó tanács! Befektetőknek
Partnerintézmények
Magánszemélyeknek
Vállalkozóknak Cégeknek
Adóoptimalizálás
Profit kivétele-hogyan?
Itt az idő tőzsdézni!!
Legfrissebb hírek
Tényleg itt a világvége?
Interjú
Állás-Karrier
Kapcsolat,Elérhetőség
Fórum
Galéria










A biztosítási szektor biztonságban van" (interjú)


A biztosítási szektort nem fengyegeti a pénzügyi válság olyan mértékben, mint a bankszektort, a biztosítók központi tevékenysége továbbra is stabil - véli Andrew Moss, az Aviva csoport nemzetközi vezére. A szakember a közép-kelet-európai régióban óriási növekedési lehetőségeket lát a lakosság pénzügyi kultúrájának fejlődésének és a relatíve alacsony piaci penetrációnak köszönhetően.

Portfolio.hu: A válság elérte a biztosítási szektort is az AIG révén. A biztosítók lesznek a következő problémás terület a válságban?

Andrew Moss: Nem hiszem, hogy ez így lenne. Habár az AIG valóban biztosítótársaság, de a hagyományos biztosítói tevékenységeken túl számos olyan piacon is érdekelt volt, amelyet komolyan érintett a kialakult pénzügyi válság, így például jelentős CDS (credit default swap - a kötvények kibocsátóinak fizetésképtelensége ellen biztosításként szolgáló hitelderivatíva - szerk. ) kitettséggel rendelkezett. Valójában ezek miatt került kritikus helyzetbe a vállalat, amikor a tőkeáttételes ügyleteket nem tudta tovább finanszírozni, nem pedig a biztosítási tevékenység miatt.

A biztosítási üzlet azonban továbbra is stabil, jó üzlet, a biztosítótársaságok mérlege kellőképpen diverzifikált. Mindezt semmi nem bizonyít jobban, hogy a bajba jutott AIG biztosítási ága iránt igen komoly volt az érdeklődés más társaságok részéről. Az Aviva továbbra is ragaszkodik a nehéz piaci körülmények közepette a tradicionális üzletéhez, a biztosításhoz, csak olyasmit csinálunk, amihez értünk, amit a társaság hosszú története alatt megismertünk. Nem vállaltunk jelentős tőkeáttételt, nem kockáztatjuk a részvényeseink és az ügyfeleink pénzét feleslegesen.

Az biztosnak látszik, hogy a bankszektort továbbra is nyomás alá helyezik a likviditási gondok, Nagy-Britanniában is láthattunk már igen jelentős bankfúziót pontosan a finanszírozási lehetőségek szűkülése miatt. Nyilvánvalóan nehéz időket élünk Európában, de úgy tűnik, talán éppen a biztosítási szektor lehet a legellenállóbb. Hogy meddig tart majd a lejtmenet, természetesen senki nem tudhatja, és egyelőre úgy tűnik, a pénzügyi hatóságok is azzal vannak elfoglalva, hogy értelmezzék a helyzetet, megtudják, mi romlott el (az interjú az amerikai pénzügyi mentőöv leszavazása előtt készült - szerk. ).

P.: Miért volt szükség az AIG kimenekítésére, miközben a Lehmant hagyta csődbe jutni a kormányzat?

A.M.: A Lehmant úgy gondolom azért nem mentette ki az amerikai kormányzat, mert úgy vélte, a lakossági befektetőket, ügyfeleket nem érinti közvetlenül a bankóriás összeomlása. Az AIG esetében természetesen más volt a helyzet, milliók megtakarításait veszélyeztette volna, ha a társaság fizetésképtelenné válik. Emellett a rövid távú finanszírozást biztosító kereskedelmi értékpapírok piaca is meglehetősen nehéz helyzetbe került volna, ha az AIG kiesik a szereplők közül, így sokkal komolyabb károk keletkezhettek volna a kormány közbelépése nélkül.

 


P.: A régiós biztosítási piac felé fordulva: mi teszi vonzóvá egy Avivához hasonló méretű társaság számára a régiót összehasonlítva a fejlett európai országokkal?

A.M.: Rengeteg tapasztalattal rendelkezünk a nyugat-európai térséggel kapcsolatban, hiszen meglehetősen régóta jelen vagyunk Nagy-Britannia mellett többek között Hollandiában, Franciaországban, gyorsan nő a spanyolországi és olaszországi piacunk is. A közép-kelet-európai térség ugyanakkor a maga kockázataival párhuzamosan lényegesen nagyobb növekedési lehetőségeket is biztosít, nem véletlenül kerestük és keressük a további lehetőségeket a régióban.

A térségben a biztosítási penetráció továbbra is alacsony, legalábbis a nyugat-európai piacokhoz képest, az ügyfelek attitűdje, hozzáállása ezekhez a szolgáltatásokhoz pedig folyamatosan változik. Mindez egyébként jól látszik a globális felmérésünkből is, amit világszerte közel 30 ezer ember megkérdezésével készítettünk, és ahol világosan kitűnik az ügyfelek időhorizontja és preferált termékei közötti különbség. Gondoljunk csak bele, a közép-európai ügyfelek éppen a komoly nehézségekkel küzdő kínai és indiai piacokkal szemben rendelkeznek jelentős kitettséggel, ami biztosan formálni fogja a későbbi kockázatvállalási kedvüket, amire nekünk is fel kell készülnünk.

A tapasztalataink és a felmérés eredményei is azt mutatják emellett, hogy az egyre alacsonyabb kockázatvállalási hajlandóság nemcsak a piaci események miatt következik be - habár most tényleg extrém időket élünk -, a pénzügyi kultúra fejlődése is efelé hat. A kockázatok elleni védekezés az élet minden területén pedig komoly lehetőségeket kínál a biztosítótársaságok számára. Ez a fejlődés ráadásul a közép-európai térségben lényegesen gyorsabban megy végbe, mint nyugaton, alig néhány év alatt változik annyit a helyzet, mint Nagy-Britanniában évtizedek alatt.

P.: Melyik a legvonzóbb szegmens a térségben szolgáltatói szemszögből?

A.M.: Magyarországon kétségtelenül a unit-linked piac mutatta a legnagyobb fejlődést az elmúlt években, de azért vannak más szegmensek is, amelyekben az Aviva erős, és jelentős növekedésre lehet kilátás. Nem szabad elfelejteni viszont, hogy csak olyan terméket tudunk eladni, amit az emberek meg akarnak venni, nem lehet kényszeríteni senkit, hogy olyat vegyen, amit nem akar.

Az érettebb piacainkon is azt tapasztaljuk, hogy még a tapasztaltabb ügyfelek is hajlamosak a piacok esésekor feleslegesen kiszállni, így viszont lecsúsznak a trendfordulót követő emelkedés jelentős részéről is. El fog jönni az a pillanat - természetesen még nem tudjuk, mikor -, amikor megéri visszatérni a piacokra és az jár jól, akinek befektetései vannak. Erre a unit-linked termékek kiválóan alkalmasak, annak ellenére, hogy a rövid távú piaci mozgások átmenetileg megviselik a hozamokat.Azt is fontos látni, hogy a mostani folyamatok azok felé a termékek felé terelik az ügyfeleket, amelyeknél az upside-kitettség mellett a lefelé mutató kockázatokat valamiféle védelem korlátozza, az ügyfelek sokkal nyitottabbakká válnak az ilyen konstrukciók iránt.

Ahogyan a piac érettebbé válik, és az egyre hosszabb távú megtakarítások felé fordul, újfajta igények jelentkeznek, előtérbe kerülnek például a leghosszabb távú, azaz a nyugdíjra vonatkozó megtakarítási célok is. Ezt mutatja egyébként az a felmérésünk is. Az Aviva ezeknek az igényeknek a kielégítésében is élen akar járni, és általában véve elkötelezettek vagyunk a közép-európai térségben és Magyarországon meglévő pozícióink erősítésében.

 


P.: Az Aviva az értékesítés terén erősen támaszkodik egy-két nagy szereplőhöz. Milyen irányban fejlődhet a disztribúció?

A.M.: A direkt értékesítés továbbra is a leghatékonyabb forma a biztosítók számára, de az összes piacunkon kifejezetten törekszünk az értékesítési csatornák közötti megosztásra. A diverzifikáció ezen a téren is fontos előnyökkel jár, nemcsak a termékkínálatban, igaz, Magyarországon valóban szorosan kapcsolódik az értékesítésünk egy-két nagy szereplőhöz. Ezek kiváló együttműködések, például a Brokernettel, de amellett, hogy nagyon fontosnak tartjuk a jelenlegi partnereinket, igyekszünk újabb együttműködéseket is tető alá hozni a piacon.

Ami számomra nagyon érdekes, hogy miközben a világ számos pontján bankokkal dolgozunk együtt, Magyarországon a bankfiókok nem értékesítik a biztosítók termékeit - nemcsak a miénket, a versenytársainkét sem. A nemzetközi trendek viszont azt mutatják, a kereskedelmi bankok igyekeznek megragadni minden lehetőséget, hogy szélesítsék a fiókokban értékesített termékek körét. Magyarországon is végbe mehet egy ilyen folyamat, érdekes lesz látni, valóban elindulnak-e ebbe az irányba a piac szereplői, mert komoly lehetőségek rejlenek ezekben a megoldásokban is.

P.: Hogyan vélekedik a régiós terjeszkedésről?

A.M.: A piacszerzés kulcsfontosságú a KKE régió és a tágabb értelemben vett feltörekvő Európa országaiban, hiszen valóban kiugró növekedési lehetőségekről beszélhetünk. Éppen ezért igyekszünk új lendületet adni a régiós stratégiánknak, és nem vagyunk egyedül ezen a téren, sokan keresik a bővítés lehetőségét. Ennek keretében indítottuk el tevékenységünket Törökországban egy évvel ezelőtt.

Új vezérigazgató vette át nemrégiben a térségbeli tevékenységünk irányítását, ami reményeink szerint új színt visz majd az üzletbe. Meg kell találnunk az optimális módját, hogyan aknázzuk ki a lehetőségeket. A vásárlás túl drágának bizonyulhat bizonyos esetekben, teljesen a semmiből pedig hosszadalmas dolog új piacokon üzletet létrehozni. A kettő megfelelő kombinációja kulcsfontosságú.



www.portfolio.hu -
http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=5&i=103315






www.andras.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!